Ekonomi

Yükselen akaryakıt fiyatları elektrikli araçların popülaritesini artırıyor

EY Mobilite Tüketici Endeksi 2023 raporu yayınlandı. EY raporuna göre yüksek yakıt maliyetleri tüketicileri elektrikli araç almaya yöneltiyor. Elektrikli araçlara olan talep hızla artıyor ve dünya genelinde otomobil alıcılarının yarısından fazlası (%55) elektrikli araç satın almayı planlıyor. Elektrikli araç sahibi olmak isteyenlerin en büyük endişesi şarj istasyonlarının olmaması.

Uluslararası danışmanlık, kontrol ve vergi şirketi EY (Ernst & Young) Mobilite Tüketici Endeksi 2023rapora  buna göre,   Artan yakıt maliyetleri ve çevresel kaygılar nedeniyle uygun bütçeleriyle öne çıkan elektrikli araçlara ilgi artıyor. Araba almayı planlayanların yarısından fazlası elektrikli araçları tercih ediyor. 2020’de kullanıma sunuldu ve her yıl küresel otomotiv trendleri hakkında fikir veriyor EY Mobilite Tüketici Endeksiile ilgili   En son sürüm; araç almayı planlayanların %55’inin önümüzdeki iki yıl içinde tamamen elektrikli veya hibrit bir araç almayı planladığını ortaya koyuyor.

Daha da önemlisi, ilk kez elektrikli araç (EV) almayı planlayanların motivasyonu, çevre telaşından çok yüksek yakıt maliyetleri. EY araştırmasında elektrikli araç tercihinde ön plana çıkan faktörler arasında %38’lik oranla yüksek yakıt maliyetleri ilk sırada yer alıyor. Katılımcıların yalnızca %12’si sürdürülebilirliğin ulaşım modeli seçimlerini etkileyen bir faktör olduğunu söylerken, %28’i çevresel kaygıları ilk sıraya koyuyor.

Daha uygun fiyatlı EV modelleri piyasaya çıktıkça, satın alma maliyetleriyle ilgili endişeler azalırken, ankete katılanların %31’i için en büyük endişe EV’ler için şarj istasyonlarının yeterli olmaması. Daha da önemlisi, EV şarj istasyonlarının varlığındaki en büyük alarm nedeni budur. Bu aynı zamanda ABD, Çin, İngiltere ve Almanya gibi ülkeler de dahil olmak üzere birkaç pazar için geçerlidir.

Dahası EY Mobilite Tüketici Endeksi  2023 Rapora göre beş farklı tüketici segmenti tanımlanıyor. Segmentler, EV şüphecileri (EV Şüphecileri), EV ilgisiz (EV İsteksizler), KONUT ikna edilebilirler (EV İkna Edilebilirler), KONUT alıcıları (EV Düşünenler) ve KONUT meraklıları (EV Meraklıları) olarak ayrılmıştır. bir dizi tutum ve özellik içerir. MESKEN tutkunlarının payı 2021 yılından bu yana istikrarlı bir şekilde artarak 2023 yılında %13’e ulaşırken; KONUT konusunda ikna olabilenler ile KONUT almayı düşünenlerin oranının düştüğü dikkat çekmektedir. Bu da bize bu segmentlerdeki bazı tüketicilerin KONUT meraklısına dönüştüğünü gösteriyor. Öte yandan, EV’ye şüpheyle yaklaşanların ve ilgilenmeyenlerin oranında ise %2’lik bir artış var. Tüm bunlar hem olumlu hem de olumsuz koşullar yaratmakta ve elektrikli araç bayilerinin ve orijinal ekipman üreticilerinin (OEM’ler) tüketicilere karşı ekstra önlem almasını gerektirmektedir. Segmentlerin demografik dağılımına göre genel olarak genç nesil KONUT konusunda daha hevesli görünürken, KONUT meraklıları segmentine geçtiğimizde boomer ve X neslin daha düşük oranda (%28) olduğu görülüyor. ).

EY Türkiye Mobilite Bölüm Başkanı ve Ortağı Serdar Altay, EY Mobilite Tüketici Endeksi 2023Raporla ilgili şu değerlendirmelerde bulundu:

“Artan akaryakıt fiyatları ilk kez elektrikli araç satın almak için en değerli motivasyon olarak kayıtlara geçti ve bu yıl İsveç, Japonya ve ABD başta olmak üzere birçok ülkede en büyük artış görüldü. Zorlu yaşam koşulları tüketicilere satın elektrikli araç onlar için en iyi seçenek ancak yakıt fiyatlarının kademeli olarak düşmesi ve daha uygun seviyelere dönmesiyle birlikte rapor, son yıllarda devlet teşviklerinin elektrikli araçların benimsenmesinde büyük rol oynadığını da ortaya koyuyor. Üreticiler, elektrikli araçlara olan tüketici talebinin devam edip etmeyeceği ve akaryakıt fiyatlarının düşmesi durumunda ne gibi önlemler alınacağı konusunda kafa yoruyor. Bire bir, yüksek talep ve inançla, otomobil üreticilerinin ivmeyi korumak için tüketicileri bastırmaya başlaması gerekiyor.

Elektrikli araçların geleceğine doğru gerçek ilerleme kaydetmeye devam ederken, şarj altyapısı aşılması gereken paha biçilmez bir engel olmaya devam ediyor. Yoldaki EV sürücülerinin ihtiyaçlarını karşılamak için üreticiler, enerji şirketleri ve hükümetler arasında her düzeyde işbirliği gerekli olacaktır; aksi takdirde elektrikli araçlara geçiş durma noktasına gelebilir.

Türkiye pazarına bakıldığında, durumun dünya pazarına paralel olduğu görülmektedir. Türkiye’de 2021 yılına göre %188 artışla toplam 8.210 adet elektrikli otomobil satıldı. 2021 yılında toplam 2.849 adet satıldı. Vergi oranlarındaki artış, döviz kurlarındaki artış, pandemi süreci ve yaşanan sorunlara rağmen Yarı iletken malzeme tedariğinde piyasa olumsuz etkilenirken, 2022 yılında elektrikli araç satışları 2021 yılına göre yaklaşık 3 kat arttı.

Öte yandan artan satış rakamları, şarj altyapısındaki gelişmeler ve kapasite artışlarına rağmen Türkiye’de tüketicilerin motivasyonunun şarj sorunu nedeniyle hala baskı altında olduğunu söylemek mümkün. Elektrikli araçlar sahip olduğu prestij ile şehir içi ulaşımda özellikle metropollerde daha çok tercih edilirken; ancak tüketicilerin şehir içi yolculuklarda elektrikli araç tercihinde çok daha dikkatli davrandığı görülüyor. Bu durumun elektrikli araçların ikinci araç olarak daha çok tercih edilmesine neden olduğu söylenebilir.

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı

haber-solhan.com.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Göz Atın
Kapalı
Başa dön tuşu